فیلم های آموزشی

عوامل سلامت سالمندان

عوامل سلامت سالمندان

به گزارش شفقنا به نقل از سلامتی در دوران پیری فعالیت‌های جسمانی و روانی کاهش پیدا کرده و ابتلا به بیماری‌ها و اختلالات ارتباطی باعث بوجود آمدن احساس درماندگی در آنان می شود.  در مورد نگرش افراد جامعه، اطرافیان و فرزندان سالمند بسیار مهم است. توجه افراد جامعه به سالمندان می‌تواند تاثیر مثبتی در پیشگیری ازعوامل آسیب پذیر داشته باشد.

عوامل جسمانی متعددی که منجر به پیر شدن می گردند شامل تغذیه نادرست، بهداشت پایین، کمبود ویتامین‌ها، کم آبی بدن، کم کاری غدد تیروئید، بیماری‌های حاد مغزی، تصلب شرابین،آرتروز سرطان و.. می‌باشند.

توجه به جسم، لازمه جلوگیری از پیری

یکی از مهم‌ترین و ساده‌ترین روش‌های جلوگیری از پیر شدن توجه به جسم است. عدم توجه و رسیدگی به جسم منجر به پیری زودرس می‌شود. افرادی که تحرک کمتری دارند در معرض خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند افسردگی، بیماری و مرگ زودرس قرار می گیرند.

بدون فعالیت و کار، انرژی در انسان به سرعت تحلیل می‌رود. افرادی که تحرک کمتری نسبت به افراد پر تحرک دارند در خطر ابتلا به بیماری‌های گوناگون قرار می گیرند ورزش کردن برای تمام افراد و هر گروه سنی مفید است. در گذشته فیزیولوژیست‌ها معقتد بودند که فقط تمرینات ورزشی در جوانی به استقامت دوران پیری کمک می‌کند؛

در حالی که تحقیقات نشان می‌دهد که ورزش برای هر فردی در هر سنی مفید است و یکی از خواص ورزش و فعال بودن جلوگیری از پیری است.

از فواید مهم ورزش رابطه آن با سالم نگه داشتن عضلات است. ورزش و تمرینات جسمانی موجب افزایش حجم عضلات شده و این امر به نوبه خود باعث می‌شود فیزیولوژی بدن قوی‌تر عمل کند. با توجه به وزن، سن و سلامتی جسمانی، سه هفته پیاده‌روی موجب کاهش کلسترول خون می‌شود.

تمرینات ورزشی که در دوران جوانی شروع می‌شود مانع از پوکی استخوان درسنین بعدی می‌گردد و استخوان‌ها تحمل بیشتری برای وزن بدن پیدا می‌کنند، در نهایت ورزش موجب افزایش حجم عضلات و توان و قدرت فرد، افزایش در میزان متابولیسم، تحمل قند خون، کاهش کلسترول، تنظیم حرارت بدن و تراکم استخوان می‌گردد.